- Persoanele fizice care detin doar cladiri cu utilizare rezidentiala nu trebuie sa faca nici un demers suplimentar fata de anii anteriori. Doar sa plateasca un impozit (usor) majorat.
- Pentru cladirile nerezidentiale va trebui contractat un evaluator autorizat. Daca nu se intampla acest lucru, cota de impozitare va fi de 2% si nu cuprinsa intre 0.2 si 1.3%.
- Un pas important este completarea declaratiei de impunere solicitata de autoritatile locale in cazul cladirilor cu utilizare mixta sau nerezidentiala. Urmariti cerintele autoritatilor locale privind declaratia de impunere si documentele necesare anexarii acestora.
- Cei care detin o cladire in care se afla sediul unei firme sau PFA trebuie sa declare daca sediul este cu activitate sau nu. In cazul in care sediul este fara activitate ne gasim in situatia de la pct 1.
- In cazul in care sediul firmei sau PFA este cu activitate economica impozitul se va calcula pornind de la modul de identificare al suprafetelor utilizate in cele doua scopuri (residential si nerezidential sau economic)
- In cazul apartamentelor sau caselor de locuit unde se afla sedii de firme sau PFA, pentru o incadrare cat mai corecta a cladirii ca utilizare rezidentiala, nerezidentiala sau mixta, recomand sa fie revizuite contractele de inchirere si/sau comodat. Din ele sa rezulte clar daca suprafetele rezidentiale sau nerezidentiale sunt identificate iar in cazul in care acestea nu sunt identificate distinct, cine plateste si deduce utilitatile.
- Daca suprafetele sunt prezentate distinct (conform documentatiei cadastrale sau pe baza declaratiei pe proprie raspundere a contribuabilului), pentru partea nerezidentiala va trebui contractat un evaluator autorizat iar raportul de evaluare va trebui transmis autoritatilor locale.
- Daca suprafetele nu sunt identificate distinct impozitul se va calcula avand in vedere cine este platitorul utilitatilor. In cazul in care cheltuielile sunt platite de catre proprietarul persoana fizica si nu sunt deduse de catre persoana juridica titulara a contractului de inchiriere sau comodat, cladirea va fi considerata cu utilizare rezidentiala (vezi pct. 1). Daca vor fi deduse cheltuielile de catre persoana juridica titulara a contractului de inchiriere sau comodat, cladirea va fi considerata cu utilizare nerezidentiala (vezi pct. 2)
- In cazul utilizarii partiale sau integrale a cladirii ca nerezidentiala si cand suprafetele sunt identificate distinct, este recomandata contractarea unui evaluator autorizat si realizarea unui raport de evaluare in perioada 1 ianuarie – 31 martie 2016. Dupa aceasta data nu mai pot fi realizate rapoarte de evaluare pentru anul 2016 si contribuabilii vor plati cota majorata a impozitului daca aveau posibilitatea sa solicite rapoarte de evaluare si nu au facut-o. Raportul de evaluare nu poate fi realizat inainte de 1 ianuarie 2016.
- Daca se impune realizarea unui raport de evaluare si acest lucru nu este solicitat de catre persoana fizica, aceasta va plati cota de impozit majorata de 2% asupra valorii fiscal calculate de catre contribuabil conform regulilor aplicabile cladirilor rezidentiale apartinand persoanelor fizice.
- In cazul cladirilor cu utilizare nerezidentiala sau mixta trebuie completata Anexa 1 din GEV 500 – Standardul de evaluare pentru impozitarea cladirilor (atasata acestui material). Aceasta anexa ar fi recomandat sa faca parte din contractul incheiat cu evaluatorul.
- Punerea la dispozitia evaluatorului a tuturor informatiilor necesare realizarii evaluarii precum si asigurarea inspectiei fiecarei cladiri.
- Realizarea cate unui raport de evaluare pentru fiecare administratie locala unde contribuabilul detine cel putin o cladire.
- Depunerea unei copii a raportului de evaluare de catre contribuabil la autoritatea locala pana la 31 martie 2016.
feb
07
Comments are closed.